Att utdela rättmätiga straff

27 Jan

Någon blir anklagad för att ha kommit undan för lätt, med otroheter och svek och whatnot. Jag känner igen mig förstås, men kanske med skillnaden att jag själv tycker jag kom undan för lätt medan Någon blir anklagad av andra för samma sak.

Och jag kan inte låta bli att undra vem det är som ska se till att man inte kommer undan. På vem ligger ansvaret att straffa? Kan man säga till någon att ”du kom undan för lätt när du var otrogen mot mig” – ankommer det inte på den svikne och bedragne att utdela ett straff som denne finner lämpligt?

De här funderingarna tillämpas inte på mig själv förstås. Det är lättare att vara klok åt andra. När det kommer till Dräng-Jenny så finns inga rättmätiga straff. Bara principiellt självhat.

Kommentera

