Så sant som det var sagt

28 Jan

Så länge jag bodde under samma tak som Någon så fick jag inte vara otrogen, var det sagt. När jag bor under eget tak så kan Någon inte ha åsikter om det längre, var det också sagt.

Klart som korvspad tyckte jag. Bo tillsammans – inte ligga runt. Bo själv – ligga runt. Men tydligen var det inte så glasklart som jag trodde. För plötsligt kommer Någon med krav på att jag berättar om jag ligger med Någon annan. Och det kanske verkar som en väl avgränsad fråga – ett önskemål om ärlighet och öppna kort. Men ju mer vi diskuterar, desto luddigare blir det. Var går gränsen för vad jag ska berätta? Ska jag berätta om en fikadejt? En romantisk middag? Hångel? Petting?

Min längtan efter att vara själv igen baseras till stor del på att slippa känslan av redovisningsskyldighet. Jag vill kunna röra mig helt fritt och göra vad som helst som faller mig in, utan att anpassa mig till någon annan än mig själv. Jag är inte ute efter att ligga satan men jag vill kunna ha möjligheten om jag skulle få för mig det. Jag vill inte behöva neka ligg av någon annan anledning än att jag inte är sugen.

Jag försöker förklara men det känns som att banga huvudet mot en vägg. Vi förstår inte varandra. Eller så är det Någon som inte kan hantera innebörden av det jag säger. Han intar försvarsställning och hävdar att problemet ligger hos mig, att han aldrig ställt några redovisningskrav, att den känslan är något som jag själv skapat och inget som kommer från honom.

Hur som helst. Det finns en del att reda ut om man säger så. En annan dag.

Ett svar to “Så sant som det var sagt”

  1. Sjumilakliv 20 februari 2010 den 16:41 #

    Nejnejnej! Självklart har Någon INTE rätt att få veta vem du träffar, ligger med eller dejtar. Ni har separerat, då finns det ingen skyldighet för dig att berätta sånt.

Kommentera

