Inte ett mått på kärlek

3 Mar

Någon sa en gång att han alltid förutsatte att hans partner hade någon som denne var mer förtrolig med än med honom. En bästis, en dagbok eller en blogg kanske.

Det är en vacker tanke tycker jag. Att förutsätta att den man älskar har förtroligheter man inte känner till, och att acceptera det. Att veta att man inte känner till allt om sin partner, men att det inte är ett mått på kärlek.

Vi lever med en föreställning om att man måste berätta allt för den man lever med. Att ha hemligheter är fult. Ett förhållande där parterna har något som är enbart deras eget och som den andra inte vet om, är ett dåligt förhållande.

Jag klarar inte av det. Jag måste få ha förtroligheter på annat håll. Därmed självklart inte sagt att det är okej att ljuga och svika förtroenden, det är helt skilda saker. Men dessvärre tror jag att jag är för nyfiken för att låta min älskling ha hemlisar för mig och prata förtroligheter med andra. Kanske till och med prata om mig, vidriga tanke. 

Jag borde nog bli bättre på att leva som jag lär.

Ett svar to “Inte ett mått på kärlek”

  1. masha 05 mars 2010 den 10:44 #

    *håller med*, och *relatez*

Kommentera

