Ett nytt liv att flytta in i

17 Mar

Jag känner mig inte ledsen, sorgsen eller deppig när jag börjar chatta med Någon. Men ändå, ofelbart, kommer tårarna så fort hans ord dyker upp på min skärm. Ord som är både extremt välbekanta och alldeles främmande, på samma gång.

Någon var min i över åtta år. Han var min. På sätt och vis är han fortfarande det. Vi delar minnen och ord, referenser och gemensamma upplevelser. En bit av hans hjärta är fortfarande inbäddad i mitt.

Samtidigt lever jag ett nytt liv nu. Ett liv som känns historielöst. Jag har tagit stora kliv in i ett liv där allting är nytt. Nya människor, ny vardag, nytt boende. Så mycket nytt och nästan inget gammalt. Och nästan aldrig sneglar jag över axeln på det jag lämnat.

– Det var som att du hade byggt upp ett helt nytt liv, genom bloggar och twitter, som du bara flyttade in i. Jag är kvar i allt det gamla, skriver Någon. 

Och han har rätt. Internet har varit min räddning och är det fortfarande varje dag. Men jag saknar det som är på riktigt. För min hjärna gör fortfarande skillnad på IRL-love och dattalove, hur omodernt det än anses vara att göra en sådan uppdelning.

Men jag kan inte ta ett linjärt steg tillbaka och återfå fast mark under fötterna. Jag vill inte och det går inte. Men fan vad jag längtar efter ett liv som är mer förankrat, mer stabilt, mer fast.

En stadig grund borde inte betyda att man är fastlåst. Snarare borde det tillåta mer utsvävningar, eftersom man alltid har den fasta marken att komma tillbaka till.

Ett svar to “Ett nytt liv att flytta in i”

  1. Isabelle Ståhl 28 mars 2010 den 21:38 #

    man blir väldigt hudlös av att leva utan fast mark. från början kändes det som att bli överkörd av ett tåg.

    jag räddades också från relationens fängslande trygghet av twitter, irc och övrig datalove, och när jag i dåläget tog försiktiga steg ut från relationens trygghet till osäkra oförutsägbara vatten kändes det spännande, pirrigt, fritt. nu efter att ha gjort slut känns det mer läskigt och hemlöst och avgrundsnära än då, men jag tror att man kan hitta en hemkänsla i även en väldigt instabil tillvaro. det handlar väl om att hitta trygghet och styrka i sig själv blabla.

Kommentera

