Daddy issues

19 Mar

Det finns en man. Jag har nämnt honom förr. 44-åringen.

Han är väl liksom den som jag är mest insnöad på. Den som jag tycker mest om, den som fascinerar mig mest och den som jag är mest kåt på. Han är också den som känns mest svåråtkomlig, trots att vi faktiskt ligger då och då.

Han är en stark individualist, 44-åringen. Han är singel sedan många år tillbaka och verkar inte vara beredd att kompromissa med sin frihet. Han älskar att resa själv, att fixa och dona själv hemma i sitt hus och att bestämma själv över sin tid och vad han vill göra med den.

Jag vill ha 44-åringens bekräftelse. Men jag får den inte. Jag tror inte han gör så med flit, för att spela några spel. Han tänker nog att jag är en stark och självständig kvinna som inte behöver utseendemässig bekräftelse. För det är det det handlar om – jag vet redan att han tycker att jag är smart och rolig och snabb i tanken och vass i tungan. Det säger han till mig. Han kallar mig till och med ”klok” from time to time. Men han säger inte att jag är het. Och det är det jag vill höra.

– Är det inte lite daddy issues? säger Någon. Din pappa var dålig på att bekräfta dig när du växte upp, du fick aldrig höra att ditt utseende dög. 44-åringen bekräftar dig inte och just därför fortsätter du jaga honom.

Att jag gillar jakten är ingen nyhet. Att jaga högvilt i form av äldre män med högre status än jag är inget undantag. Det är inte bara lammkött med släta rynkfria pannor, flinka tangentbordsfingrar och en lust som är vaken 24/7 som fångar mitt intresse. Det finns annat också. Det finns män med livserfarenhet, män som har upplevt och sett och känt och som dessutom kan sätta ord på det, män som inte backar för det tunga. Män vars skratt lämnat avtryck runt ögonen.

Men det är något mer än så med 44-åringen. Förutom att han har varit med några varv runt solen, har upplevt livets toppar och dalar, och har lite erfarenhet i bagaget. Förutom att han ser på mig med en blick som aldrig viker och som inte går att gömma sig för.Förutom allt det. Så är det något mer. Något som gör att jag inte kan släppa honom och låta honom försvinna bort mot horisonten.

Kanske är det mina daddy issues. Kanske är det behovet av att bli bekräftad för mina looks, som han vägrar att fylla.

Ja, och sen har han ju jävligt stor kuk också.

Ett svar to “Daddy issues”

  1. Läsare 20 mars 2010 den 19:18 #

    Hahaha det sista fick mig att skratta högt.

Kommentera

