Min egen hora och min egen madonna

10 Apr

Jag skriver till Någon att han ska hojta om han vill ta en fika eller en öl i helgen. Min helg är planfri och det vore trevligt med lite socialt utbyte. Ungefär det är min tanke. Men till svar får jag frågan:

”Är ‘en fika eller en öl’ samma som ‘ligga’?”

Och jag kan väl inte klandra Någon, antar jag. Det kanske är så jag framstår. Eller så jag framställer mig själv. Men det är inte samma sak att själv sätta sig i det facket och stämpla ”proud slut” i pannan, som att nån annan gör det. Jag kan skrävla hur mycket som helst om att jag ligger och lägger vem jag vill, när jag vill, hur jag vill, och den som har en åsikt om det kan knulla sig. Men när det kommer till att nån annan ger mig den rollen så känns det annorlunda. Och inte på ett bra sätt.

Jag vill bli respekterad. Jag vill inte att folk ska förutsätta. Jag vill inte vara din hora, men inte heller din madonna. Jag vill själv bestämma min roll och jag vill kunna välja. Jag vill vara min egen hora och min egen madonna, kanske samtidigt, kanske inte alls.

Så jag svarar:

”Nej, inte samma. Inte än i alla fall.”

Kommentera

