Stora och små män samt jättestark lasagne

19 Apr

Någon med piercade bröstvårtan hör av sig igen på lördagskvällen. Han dricker öl med vänner och undrar vad jag gör. Jag svarar att jag äter middag med lite folk. Han vill att jag ska höra av mig om jag vill ses senare.

Det vill jag och Någon tar en taxi för sina sista pengar och landar i min säng strax efter tre på natten. Han är fortfarande ung och vansinnigt lång och alldeles slät och hans fötter får inte plats i skor från vanliga skobutiker. Jag kan inte låta bli att jämföra min händer med hans, trots att det är så fruktansvärt klyschigt.

Jag har haft väldigt stora män och jag har haft väldigt små män. De är lika heta, men på olika sätt. Med stora män känner jag mig omhändertagen på ett sätt som jag inte har bett om. En påtvingad kvinnlig underlägsenhet. Med små män känner jag mig jämlik på ett sätt som inte står i proportion till hur individen faktiskt är. Någons (lilla) fysiska uppenbarelse lurar mig att tro att vi är på samma nivå.

Någon med piercingen är den första gästen i min nya lägenhet. Han är den första som sitter i min soffa. Frågan är om det inte är första gången jag själv sitter i soffan, när jag tänker efter.

När jag sitter gränsle över honom är vi lika långa. Hans huvud i höjd med mitt. Han är full och fnittrig och skojar om att han är jättebra på att laga mat.

– Vill du höra alla maträtter jag kan? fnissar han.

Det vill jag förstås.

– Lasagne, säger han. Alla olika sorter.

– Vad då för ”olika sorter”? frågar jag.

– Original-lasagne. Stark lasagne. Och jättestark lasagne.

Jag garvar och Någon lovar att han ska bjuda mig på sin lasagne någon gång. Jag svarar att det låter trevligt.

Kommentera

