Varför och för vems skull?

11 Maj

Jag måste fundera mer på varför jag gör vissa saker. Varför, och för vems skull. Är det för min egen skull, för någon annans skull, eller har jag inte ens reflekterat över det?

Det var meningen att jag skulle träffa exNågon ikväll. Han skulle komma hem till mig, till mitt nya boende. Vi skulle laga middag och han skulle sova hos mig, sådär som vi gjort några gånger sedan separationen. De är helt platoniskt, men vi har båda saknat både vänskapen, umgänget och kroppskontakten.

Men tiderna förändras. Jag mättar mitt behov av kroppskontakt på annat håll. Och det finns andra som är lika roliga som exNågon, lika vassa, andra som får mig att skratta sådär jättehögt och okontrollerat och bli varm i magen av att humorn är så smart.

Jag inser att den främsta anledningen till att jag fortfarande har kontakt med exNågon är för hans skull. För att han behöver det. Eller för att jag tror att han behöver det.

Det är inte fel att göra saker för andras skull. Verkligen inte. Men jag tror att man måste fundera på varför man gör det. Är det för att man verkligen bryr sig, för att man rent osjälviskt vill den personens bästa – eller är det för att man har dåligt samvete? För mig har det varit det senare. Jag känner det nu.

Jag vet inte hur jag ska kunna säga det till exNågon. Just denna gång löser det sig ändå när han ringer och avstyr våra middagsplaner. Men nästa gång? Jag vet inte.

Kommentera

