Om lammkött, dålig karaktär och att vara någons ”typ”

17 Maj

Det är sent, eller tidigt, beroende på hur man ser det. Fåglarna har vaknat i alla fall. Det ligger 100 kg lammkött på min vänstra arm, mina läppar mot hans släta panna, hans varma händer på min höft, på min rygg.

Jag hostar. Säger att jag borde sluta röka. Och sluta dricka så mycket alkohol. Och sluta äta skräpmat.

– Jag har så dålig karaktär, säger jag.

– Du har ju jättebra kraktär, protesterar han. Du vet vad du tycker hela tiden, om alla saker. Du har alltid en åsikt, och du säger den, som där idag, i parken.

Och än en gång blir det tydligt för mig att vi inte klickar. Vi pratar inte samma språk. Jag blir smickrad av att han tycker jag har ”bra karaktär”, men jag tycker själv att det var länge sedan jag svalde min åsikt och höll käften i ett sammanhang, som jag gör i detta. Det kommer så mycket korkade, nedvärderande kommentarer och trångsynta utläggningar från 100 kg lammkött att jag inte orkar bemöta en tiondel. Ändå ligger jag här med min näsa i hans hår och hans långa starka ben inslingrade i mina. 

– Det här var mysigt, säger han.

Sedan somnar vi.

När han har ätit frukost vid mitt köksbord i bar överkropp och rufsigt hår är det dags för honom att gå hem. På kvällen ska en gemensam manlig bekant till mig och honom komma på middag. Innan han kliver ut genom dörren säger han:

– Ikväll får du kramas med bekantingen istället. Fast han har ju tjej.

Jag svarar att jag inte skulle vilja kramas med honom ändå, även om han inte hade tjej.

– Varför inte?

– Han är inte min typ, svarar jag.

– Jag är ju inte heller din typ, säger lammköttet och låter varken skämtsam eller allvarlig på rösten.

Det har han förstås rätt i. Men jag har inte hjärta att hålla med honom, ifall han är allvarlig, och inte heller protestera, ifall han bara skämtar. Det är dock sant det han säger. Han är inte min typ.

– Är du inte? frågar jag.

– Nej, det är jag inte, upprepar han.  

Sedan pratar vi inte mer om det.

Kommentera

