Träffa en… kollega

17 Jun

Jag ringer exNågon för att fråga om det kommit post till mig. Det är förmiddag, jag är på jobbet. Han har semester och är hemma. Han låter glad när han svarar. Men det har inte kommit någon post till mig.

– Jag ska åka in till stan snart, säger exNågon.

– Jaha, vad ska du göra för kul? frågar jag.

– Jag ska kolla på en lägenhet! svarar han glatt. Och så ska jag… träffa en… kollega.

Han har nämnt denna könlösa kollega förut. Någon gång har han väl nämnt att det är en ”hon”, men oftast säger han bara att det är ”en kollega”. Vilket bara gör det ännu tydligare att det faktiskt spelar roll vilket kön kollegan har.

Hur känns det då, kan man undra. Jag tänker efter, känner in, funderar. Det känns nästan lite spännande. Jag blir sugen på skvallret, vem är hon, hur känns det, har de legat??? Av ren nyfikenhet, inte av svartsjuka.

Jag vet att det är fel att använda svartsjuka som en parameter för att mäta kärlek, men någonstans så känns min avsaknad av svartsjuka som ett tecken på att han och jag inte var menade. Inte hela livet.

Kommentera

