Ensamseglaren

13 Aug

Jag är en ensamseglare. Jag är born and raised individualist.

Jag är del av en familj på fem, men jag är uppfostrad att klara mig själv. Man ska inte be andra om hjälp, inte visa sig svag, inte vara otillräcklig.

Min farfars far berättade en gång att hans far sagt till honom att man alltid är ensam. Ingen annan kan lösa dina problem utom du själv. Så långt tillbaka sträcker det sig, minst till min farfars farfar. Vidare genom min farfar, till min pappa, till mig.

Jag har det från min mammas sida också. Jag har kusiner som lärt sig spela instrument och tagit körkort helt i smyg, och inte berättat något förrän de varit fullärda. För Gud förbjude att man skulle misslyckas och inte klara av det man föresatt sig att göra. Såna fuck-ups har vi inte i vår släkt.

Nej, själv är bäste dräng, ensam är stark och i rymden kan ingen höra dig skrika. Håll käften och hantera dina problem själv, utan inblandning av andra. Det blir ändå bara rörigt.

Det är så vi gör det. Det är där därifrån jag kommer.

3 svar to “Ensamseglaren”

  1. 30+ 14 augusti 2010 den 13:42 #

    Nu skulle jag kunna göra en In Treatment-analys här och sitta i psykologstolen och säga att allt ditt bloggande är ett enda stort bevis på att du inte alls är en ensamseglare. Det är vi nog ingen av oss, vi stackars människor.

    • Dräng-Jenny 15 augusti 2010 den 14:48 #

      Till viss del ja, eftersom jag i någon mån bjuder på mina misslyckanden. Dock ber jag inte om hjälp. Det är en 99 % ensamseglande envägskommunikation i den här bloggen.

  2. fredrik 14 augusti 2010 den 17:38 #

    Vi har vår ångest. Sa Lagerkvist. Den kan manifestera sig hur som helst.

    cheerio!

Kommentera

