Konsekvenser för andra

16 Aug

Jag tror inte på ödet. Jag tror att man själv påverkar vad som händer i ens liv. Och det man inte själv kan råda över styrs av slumpen – inte av en förutbestämd plan. Jag tror inte heller på någon sorts kosmisk balans. Att om det händer något bra, så kommer det hända något dåligt för att väga upp, och vice versa.

Men jag tror på konsekvenser. Att ens handlande leder till konsekvenser för en själv och för andra. Dock vore det lättare om det bara var man själv som drabbades av sitt agerande, och inte någon annan. För i så fall hade jag inte stått här idag, med ett leende på läpparna och mobilen översvämmad av fina sms, och känna att jag inte förtjänar det. I så fall hade det varit jag som kippade efter andan, som inte kunde fungera, som inte kunde gå vidare.

Kommentera

