Utmana mig snälla, fast det är det läskigaste jag vet

9 Sep

Jag är väldigt lugn och rationell. Jag brusar inte upp och jag blir sällan arg. Jag ser det som goda egenskaper men baksidan av det är att jag också är kontrollerad, reserverad, hämmad. Jag är inte crazy. Jag tar saker på lite för stort allvar ibland.

Jag behöver folk runt omkring som gör mig obekväm och ruckar på mina reservationer. Som river mina integritetsmurar, ruskar om mig, utmanar mina kontrollbehov. Folk som är oförutsägbara. Folk som inte är som jag.

Kontrollfreaket i mig är van att ha koll. Jag är van att veta vilka issues jag har. Även om jag inte vet hur jag ska hantera dem alla gånger, så har jag rätt bra koll på vilka de är och vad de beror på. Jag har överblick över de pusselbitar som är jag.

Och sedan kommer det in någon i mitt liv med sina egna svåra pusselbitar och man försöker lägga ihop skiten till ett gemensamt pussel. Då tappar jag kontrollen och förlorar överblicken igen och får ångest och det snurrar i min skalle och jag vill ha diagram, listor och struktur, inte en massa okontrollerade känslor och problem som skvalpar runt och lever egna liv.

– Ha kontroll över ditt eget då. Men du måste hitta en trygghet i att jag har koll på mitt och tar ansvar för det. Och att vi tillsammans har koll på det gemensamma. Du kommer aldrig ha full koll på mig, säger Aslan.

Jag vet att det är så. Snarare är det nog önskvärt att jag inte har full koll på honom. Det är bra för mig att han utmanar mig och inte är förutsägbar.

– Du får inte alla mina bitar direkt, fortsätter Aslan. Du får stoppa ner handen i påsen, bit för bit. Samtal för samtal. Tillfälle för tillfälle. Du måste lita på att de svåra bitarna kommer passa. En efter en.

– Fy fan vad läskigt, svarar jag.

Kommentera

