Pusselbitar och tuvor

16 Sep

Det är så svårt ibland, när man är två som ska lägga pussel och ens bitar ser helt olika ut. När man har levt så olika liv, har olika bagage, olika erfarenheter. När man är van vid olika sätt och har olika toleransnivå.

Jag är konflikträdd. Jag har vuxit upp i ett hem där ingen någonsin har höjt rösten. Jag och mina syskon har förstås bråkat sinsemellan ibland, men inte mer än så. Jag har aldrig hört mina föräldrar bråka och enligt de själva har de de facto aldrig varit osams. Aldrig under tonåren skrek jag åt dem eller kallade dem hemska saker.

Jag tror det är därför som min konflikttröskel är så låg. Jag uppfattar små meningsskiljaktigheter som viktiga konflikter. Att ha en diskussion om en sakfråga är en sak, det har jag inga problem med, men när det handlar om känslomässiga tuvor som jag tror kan välta ett helt lass – då blir jag så himla rädd.

Aslans konflikttröskel däremot, den är rätt hög. Han kommer från något helt annat. Han uppfattar inte alls den där lilla tuvan som lassvältarmaterial. 

Men någonstans bland dessa omaka pusselbitar och lassvältartuvor så hittar vi en stig att gå. Ni kan ju fatta att jag är glad för det.

2 svar to “Pusselbitar och tuvor”

  1. sara shotgun 16 september 2010 den 19:37 #

    sitter i precis samma båt.
    vår lösning har blivit att när jag tycker det blir för mkt tar vi en paus, så tar vi tio minuter för oss själva och startar på nya kula. kan låta lamt, men fungerar för mig och jag blir inte så överkänslig över ”bråket”

    • Dräng-Jenny 18 september 2010 den 10:36 #

      Lamt eller inte, alla sätt som fungerar är ju bra!

Kommentera

