Inget hugg

22 Okt

Jag vet att svartsjuka inte är ett mått på kärlek. Jag vet det. Men när exNågon frågar om jag har träffat någon ny och jag frågar honom samma sak, och han svarar att det finns någon. Inget seriöst, men någon. En fling.

När han säger det och jag enbart känner glädje för hans skull, när det inte någonstans i mig finns svart- eller avundsjuka, när jag önskar av hela mitt hjärta att han ska träffa någon som uppskattar honom på ett sätt som jag inte förmådde – då kan jag inte låta bli att undra om det är ett tydligt tecken på att vi gjorde rätt när vi gick skilda vägar. Att det trots allt är ett mått på hur jag kände för honom.

Jag tänker att jag borde få åtminstone ett litet hugg i hjärtat när han berättar om sin fling. Att bilden av honom dejtandes någon annan, någon som inte är jag, borde kännas. Även om jag rent intellektuellt inte är svartsjuk så borde jag instinktivt känna åtminstone lite avundsjuka. Men icke. Inget hugg.

Innan vi gick sönder pratade vi om att ligga med andra, inom äktenskapets ramar. Ett ”öppet förhållande” if you will. Och inte heller då kände jag svartsjuka. Tanken på att min man skulle ha sex med någon annan rörde mig inte i ryggen. Det är inget gott tecken, det kan omöjligt vara det.

Ett svar to “Inget hugg”

  1. De kallar mig Skrållan 25 oktober 2010 den 08:15 #

    Jag brukar säga/tänka/resonera att när man inte bryr sig om att ens ex träffat någon annan så vet man med största säkerhet att man kommit över honom/henne. Därför har jag aldrig accepterat pojkvänner som hyst agg mot sina ex, snackat skit om dem eller deras nya killar, för det har för mig varit lika med att de inte kommer över sina ex. I ditt fall kanske du hade kommit över honom till och med innan ni delade på er?

    Nu har jag bara läst typ tre inlägg i den här bloggen, men jag är säker på att ni gjorde rätt.

Kommentera

