Ett steg närmare

17 Jan

Vi ligger på Aslans tusenochennatt-säng och hånglar. Datorn spelar Månskenssonaten och han vet inte om att jag älskar den. Inte än.

Min pappa spelade den på piano för min mamma när de precis hade träffats. Mamma var sjukt imponerad av hans pianoskills och pappa lät bli att berätta att det i princip var det enda han kunde spela.

Det finns så mycket Aslan inte vet om mig. Och så mycket jag inte vet om honom. När jag fortfarande var gift med exNågon längtade jag efter just den här fasen – när man lär känna en ny människa. När man får fråga om allt från livsviktiga värderingar till fjantiga petitesser, och när allt är nytt. När man får bli överraskad av nya vetskaper och när allt inte hunnit bli förutsägbart.

Men det är en hatkärlek jag känner, en dubbel och motsägelsefull känsla. För när jag är i lära-känna-fasen så blir jag samtidigt lite irriterad och frustrerad. Det är jobbigt att inte veta, att inte vara säker. Jag saknar tryggheten som det förutsägbara trots allt innebär, saknar att känna någon så väl att man inte behöver undra.

Så Månskenssonaten snurrar på spotify. Vi ligger jämte varandra, Aslan med huvudet på min arm.

– Om jag dör före dig så vill jag ha Månskenssonaten på min begravning, säger jag.

– Ska den vara i början eller i mitten eller i slutet av begravningen? frågar han.

– Det får du bestämma, jag vet bara att jag vill ha den, svarar jag.

Kanske en livsviktig värdering, kanske en fjantig petitess. Men oavsett – ett steg närmare tryggheten.

4 svar to “Ett steg närmare”

  1. gustav 17 januari 2011 den 13:42 #

    Ej helt relaterat: Jag och Cyborgis hade ett roligt samtal om att ”låten som ska spelas medan man dör” kommer bli den nya grejen. Alltså typ när man ger upp på sjukhuset och ber dem dra ut sladden, så får man höra sin favoritlåt eller nåt lulz i mitt fall (Entrance med Dimmu Borgir som handlar om förtappade själars väg med Departure 666 till helvetet ligger bra till…)

  2. Play as if there's no tomorrow 17 januari 2011 den 14:30 #

    Gustav, din lilla romantiker där.

  3. Dräng-Jenny 17 januari 2011 den 18:41 #

    Haha, ja vad hände med min romantiska stämning???

  4. Gustav Almestad 19 januari 2011 den 16:44 #

    jag ansvarar icke för andras romantiska stämning!!

Kommentera

