Vi är så jävla bra på det här

21 Jan

Jag pratar med Någon vars förhållande tog slut i somras. Hennes kille lämnade henne och deras 1-årige son i en känslomässig soppa av ångest och trasigheter. Och i efterhand har Någon fått veta att killen kände sig överkörd i deras diskussioner – Någon är så verbal, tycker så mycket om att prata och är så duktig på att argumentera och formulera sig att hon tog över och inte lämnade någon plats kvar åt honom.

Och jag kan inte låta bli att tänka på diskussionerna som jag och Aslan har. Hur jämlika vi är i dem, hur ingen tar över, hur han utmanar mig och inte backar. Hur bra han är på att sätta ord på vad han tänker och stå upp för sig själv, och hur duktig han är på att lyssna till vad jag har att säga. Hur vi båda har blivit så jävla bra på att ta upp svåra och känsliga saker. Även om det ibland är jobbiga diskussioner, även om man riskerar att missuppfatta och bli sårad eller att göra den andre ledsen, så är det värt det. Det känns alltid bättre efteråt, vi lär oss alltid saker om varandra och dessutom ger övning färdighet.

Jag smsar Aslan för att berätta hur jävla glad och tacksam jag är för att vi pratar så bra. Han svarar:

”Är också så innerligt glad över att du kan matcha, sätta hårt mot hårt och att vi löser problem, även fast det kan vara jobbigt.  Inte bara glad över oss, dessutom stolt över att vi tar fighterna.”

Herregud, det kan ju bli precis hur bra som helst det här.

Kommentera

