Att ångra sig och säga förlåt

4 Feb

Jag ska gå på konsert med Aslan och se ett band som är exNågons favoriter. Jag behöver lyssna in mig och frågar exNågon om han har nån playlist jag kan få snylta på. Det har han inte och det är sent på kvällen, men en halvtimme senare trillar det ändå in en playlist i min inbox. Som han har snickrat ihop åt mig.

Och jag tänker på mina vänner. Världens roligaste, klokaste, bästa vänner. Och jag tänker på Aslan. Världens mest fantastiska människa. Och jag tänker på min familj. Världens underbaraste syskon och världens finaste föräldrar. Och jag tänker på världens bästa exmake. På hur illa jag har behandlat honom. Att jag svikit, bedragit, lämnat, glömt och lurat honom. Att jag förstört hans förmåga att känna tillit, att jag sabbat hans självförtroende och fått honom att bygga upp murar för att skydda sitt sårade hjärta. Och att han ändå vill vara min vän, trots att jag varit ett svin mot honom.

Jag tänker att jag inte förtjänar det.

Och för första gången ångrar jag mig. Jag ångrar inte att jag lämnade honom, men hur jag gjorde det. När jag berättade för honom om mina otroheter frågade han mig om jag ångrade mig. Och jag svarade nej. Det var sant då, jag ångrade mig inte då. Men jag ångrar mig nu. Jag hade kunnat vänta. Jag hade kunnat vänta med att träffa andra och gjort slut på vårt äktenskap först. Jag borde ha gjort så.

Jag skäms. Jag föraktar mig själv för att jag inte var mer rakryggad och ärlig när vårt förhållande gick sönder. När jag hade sönder det. Och jag inser att jag aldrig bett honom om ursäkt och sagt att jag ångrar vad jag gjorde.

Jag tror det är dags att säga förlåt.

Ett svar to “Att ångra sig och säga förlåt”

  1. Emster 10 februari 2011 den 22:35 #

    Fint. Det är nog dags.

Kommentera

