Att plötsligt älska

14 Feb

Mina föräldrar har aldrig sagt till mig att de älskar mig. Det är en big deal för mig. Inte för att de inte älskar mig – det är jag helt övertygad om att de gör. Jag har aldrig tvivlat på det. Men för att det har hämmat min egen benägenhet att säga till folk att jag älskar dem, och även att denna känsla blivit något extremt stort och lite problematiskt. När vet man att man älskar någon? Var går gränsen mellan att vara kär och att älska?

Jag har bara sagt till två personer i mitt liv att jag älskar dem. Jag har skrivit det till ytterligare några mycket nära vänner. Jag har fått höra det från fler än jag har sagt det till. Inte för att jag inte älskar dem tillbaka, men för att jag är obekväm med att säga det och känner mig osäker på själva definitionen av ”att älska”. Jag inbillar mig att det lättare för andra.

Det är sen eftermiddag. Jag sitter och slöchattar med Aslan och pratar om inget särskilt. Han verkar vara på dåligt humör,  jag frågar hur det är med honom och han svarar att han bara är trött.

[16:47] Aslan: Du vet att måndagseftermiddags-trötthet och humör är en sak. Att jag älskar dig en annan. Så du inte får för dig nått i huvudet.

Min första tanke är att han har skrivit fel. Han önskar mig något. Så ska det nog stå. Men när jag läser igen och inser att han nog faktiskt menar älskar så är min instinktiva reaktion att inte kommentera det. Bara låta det passera. Som om det faktum att jag kommenterar det skulle kunna förstöra det eller göra det osant. Som att han skulle ta tillbaka det ifall jag inte låter det försvinna ut i cyberrymden.

Sedan tittar jag på hans ord igen. Jag älskar dig. Mina revben exploderar. Det suger till i magen och jag vet inte var jag ska göra av mina händer. Jag pillar nästan bort en knapp på mitt tangentbord i ett desperat försök att hålla fast mig i något. Han älskar mig. Jag älskar honom. Jag älskar Aslan.

Sedan gör jag det. Sedan vågar jag kommentera.

[16:47] Jag: Skrev du precis att du älskar mig?

Tänk om han ångrar sig? Tänk om han inte menar det? Tänk om det var något han bara slängde ur sig, något han säger till folk hur lätt som helst, tänk om det inte betyder något för honom?

[16:48] Aslan: ….

[16:48] Jag: Dock att du gjorde det.

[16:48] Aslan: Dock att jag kanske gör det…

[16:48] Jag: Dock att jag kanske tänkte att jag älskar dig innan vi gjorde slut men inte vågade säga det.

För så var det. Jag minns att jag satt på bussen och tittade ut genom fönstret och tänkte ”shit, jag tror att jag älskar honom”. Men jag hade inte en tanke på att säga det till honom – jag hade knappt accepterat tanken själv. Och efter att vi gjorde slut var det ju liksom inte riktigt aktuellt att säga det, även om jag fortfarande kände så.

Plötsligt står det där på min skärm, mitt framför näsan på mig. Jag älskar dig.

Och nu kan jag inte sluta säga det till honom. Jag vill säga det hela tiden.
Jag älskar dig. Jag älskar dig. Jag älskar dig.

6 svar to “Att plötsligt älska”

  1. Världens Bästa Flickvän Fru 14 februari 2011 den 23:44 #

    Bäst!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Och bästa känslan.

  2. Världens Bästa Flickvän 14 februari 2011 den 23:45 #

    meh! nu gjorde wordpress fel.

  3. Världens Bästa Flickvän 14 februari 2011 den 23:46 #

    fel igen!! det skulle stå:

    BÄST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Och bästa känslan.

  4. gustav 15 februari 2011 den 10:33 #

    Dock att VBF spammar av upphetsning. Kvalitetstecken 4 yr love.

    Jag tänkte säga det att en familj som faktiskt varit generös med att säga det ändå inte är en garanti att man har det lätt själv. Känner mkt väl igen din tvekan, osäkerhet på definition etc etc.

    Har ändå aldrig sagt det utan att mena det, men hur man vet att det tas som man menar är ju en annan femma.

  5. Dräng-Jenny 15 februari 2011 den 13:01 #

    Älskar VBF så skulle aldrig drömma om att klaga på spammande :)

    Jag misstänkte att det kunde vara så, att jag-älskar-dig-generositet under uppväxten inte är garanti för att det är okomplicerat. Men det kan ju vara en förklarande faktor i alla fall.

  6. Världens Bästa Flickvän 15 februari 2011 den 16:15 #

    Gustav: hahahaha! men fan, igår syntes inte min första kommentar. sorry!

Kommentera

