Den sjätte

8 Sep

Farfar ringer och gråter. Hur många gråtande människor har jag haft i min lur de senaste dagarna? Han säger att han tror pappa har tagit ett förhastat beslut. Jag svarar att ett sådant beslut tar man inte förhastat, ogenomtänkt.

-Jag har berättat för honom hur det kommer att bli nu, säger farfar.

Jag förstår inte riktigt vad han menar. Jag frågar inte heller. Kanske jämför han med hur det var när han själv lämnade farmor i en ganska smutsig skilsmässa för tusen år sedan.

Farfars röst spricker när han säger att han finns där för oss om vi behöver honom. Och att han skulle vilja ringa till mamma, men han vet inte om hon vill det. Jag svarar att jag ska fråga henne.

Jag räknar ut att han är den sjätte. Gråtande personen. I min lur.

Kommentera

