Någonstans att fästa blicken

19 Sep

Mamma visar upp ett foto hon lämnat in för att förstora och rama in. Det är en bild av henne som barn när hon sitter på köksbänken och bläddrar i en bok. Jag tänker mig att hon ska ställa den svartvita bilden i den vita ramen bredvid sin säng, jämte bilden av mormor under körsbärsträdet.

Den här fixeringen vid det som har varit, längtan efter det trygga, efter en tid då föräldrarna fortfarande levde och då livet var enkelt – jag har faktiskt svårt att relatera till den. Jag minns inte att jag har blickat bakåt på det sättet för att hitta fast mark.

Ändå förstår jag förstås hur hon tänker. Det finns väl inte riktigt någon framtid att fästa blicken på.

Kommentera

