Ingenting är enkelt

17 Nov

Någon säger att det är svaga människor som inte kan leva utan tvåsamheten. Att det är folk som nöjt sig. Att de inte vill ha mer ut av sina liv, eller så ville de det men gav upp, orkade inte kämpa och tog den enkla vägen ut. De svek sina drömmar och tappade sina ideal.

Någon gör mig förbannad. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: att vara två är det svåraste som finns. Tvåsamheten är inte en bekväm och enkel utväg, den kräver energi och uppoffringar och en jävla vilja att kämpa. Den är en källa till konflikter, den dränerar och den kräver självrannsakan.

Men tvåsamheten ger också mycket. Förutom självklarheter som förälskelsefjärilar, bekräftelse och trygghet så ger tvåsamheten självkännedom och medvetenhet om vad man själv vill och behöver. Att vara i en relation är utvecklande.

Vad Aslan ville och behövde krockade med vad jag ville och behövde. Och trots att vi båda gjorde avkall på våra viljor och behov så fanns det ändå ett glapp. Ett alldeles för stort glapp.

Jag vill säga till Någon att det är ensamheten som är enkelheten. Att Någons raljerande över tvåsamheten är en dålig ursäkt för att inte våga och inte orka. Att singelskapet är den enkla vägen ut. Men att vara själv är inte heller enkelt, det vet jag ju, kanske nu mer än någonsin.

Så vad blir kontentan? Att allt är skit och ingenting är enkelt? Kul. Vsg för upplyftande insikt.

2 svar to “Ingenting är enkelt”

  1. It's all gonna be fine 17 november 2011 den 10:47 #

    Jag håller HELT med dig.
    Det kan också vara så att ensamheten är en flykt. Ett skydd. För att inte behöva kämpa, komprimissa, utvecklas. (*vet*)
    Det är verkligen ingen tävling men den som säger att två är enklare har fel.

  2. Världens Bästa Flickvän 17 november 2011 den 15:55 #

    Jag tyckte faktiskt att detta var både upplyftande och fint. En oromantisk och krass hyllning till tvåsamheten, liksom.

    För hur ofta har man inte fått höra det som Någon säger, att det starkaste är att vara ensam och tvåsamheten är ett självbedrag (säger man så på svenska?). När det är långt ifrån så enkelt? – i alla fall i en ärlig relation.

    Kram till dig. Och ett bättre 2012.

Kommentera

