Andrum

20 Nov

Vi har fortsatt att ha lite kontakt, Aslan och jag. Pratat om vardagliga grejer, samma konversationer som vi haft tidigare. Om saker som händer på jobbet, om mitt bostadssökande, om vad man äter till lunch. Men jag märker att jag bara vill ha mer och mer.

För med den typen av kontakt så får jag bara den smarta, roliga, vassa Aslan. Den Aslan som jag först lärde känna och den Aslan som jag föll för. De delar av vårt förhållande som inte var bra och som till slut stjälpte vårt stora lass behöver jag inte konfronteras med. Och så länge vi har den kontakten så kan jag inte släppa honom. Det gör mig inte mindre förälskad i honom, snarare tvärtom.

Det går inte. Jag pallar inte att leva så. Han åker bort på semester och jag ser hans tweets ibland och får hysteriska gråtattacker av ångest. Jag ringer min kloka Någon och gråter så jag knappt kan andas, hyperventilerar och vet inte vart jag ska göra av mig själv. Det är inte hållbart.

Så jag skriver till honom att jag måste få ta en paus. Att vi måste sluta ha kontakt ett tag. Jag måste få andrum, mitt hjärta måste få vila lite. Det kan inte fortsätta slå dubbelslag och hoppas varenda gång jag ser hans namn. Och min mage kan inte fortsätta slå knut på sig själv varje gång jag förstår att han har ett eget liv nu.

När vi gjorde slut sa vi att vi kunde fortsätta ha kontakt så länge det kändes okej, men om någon av oss inte mår bra av det så måste den andre respektera det. Så nu ber jag Aslan om ett andrum på några veckor, tills de värsta hjärtesmärtorna lagt sig. På sätt och vis hatar jag mig själv för det, för jag vill inget hellre än att kommunicera med honom. Men jag gör det för min egen sinnesros skull, för att jag inte ska tappa fotfästet helt.

Kommentera

