Fyra väggar av vaddå?

21 Nov

Vissa lägenheter jag bott i är så starkt förknippade med vad som hände i mitt liv vid den tiden.

Den lilla skabbiga lägenheten på Horgatan dit jag flyttade när jag precis lämnat exNågon och blev singel igen för första gången på hundra år. Den förknippar jag med rädsla och förändring – oändliga kvällar med gråt och glass, en stark framtidstro men också ovisshet.

Rummet med egen ingång men inget kök, kokplatta i hallen och diska i duschen, som jag hyrde när jag fick veta att jag var sjuk. Fyra väggar av förtvivlan och ångest och att våga vägra förstå.

Igår var jag och tittade på en ny bostad. En liten andrahandsetta på 24 kvadrat med balkong. Fin, men liten. Och jag är lite rädd att den ska få samma typ av negativa koppling som de andra två jag nämnde. Att det ska bli ”den lilla ettan jag bodde i när jag och Aslan hade gjort slut”. Att jag ska minnas den som ”lägenheten där jag var så himla ledsen”.

Jag vet inte hur jag ska göra för att det inte ska bli så.

3 svar to “Fyra väggar av vaddå?”

  1. Hanna 21 november 2011 den 08:36 #

    Gör nya lukter. Köp ljus som luktar nåt som ditt hem inte har luktat innan och drick mycket te, tänd ljusen och försök att tänka positiva tankar när du ställer fram dina saker och packar upp. Ge dej fan på att lägenheten inte ska bli ett ångestboende utan en plats där du kan samla kraft. Det är nog det enda tipset jag har…

  2. It's all gonna be fine 21 november 2011 den 09:20 #

    Gör den till din på en gång. Byt gardinermattortavlor. Flytta om lite (om det går på den lilla ytan). Se till att det inte blir en glass-lägenhet utan en bjuda massa roliga kompisar på lite mat & vin-lägenhet. Ha vänner där på söndagar så det inte blir nu är jag ensam igen-söndagar. Säg till alla att du vill att ni ska ses hemma hos dig när ni ses, i alla fall för ett tag.

    Lycka till, och yay lägenhet! Kram

  3. Dräng-Jenny 21 november 2011 den 14:19 #

    Tack snälla ni för fina tips.

Kommentera

