Förändras

23 Nov

Antalet gånger jag hört att ”man kan inte förändra någon annan, man kan bara förändra sig själv” – oräkneliga. Från vänner, i böcker, på nätet.

Jag tror till och med Aslan själv sagt det när vi pratat om ett par vi känner – man kan aldrig förändra en annan människa. Jag protesterade, minns jag. ”Du har ju förändrats sedan du träffade mig”. Jag minns inte vad han svarade då.

Men om ingen kan förändras, hur kan folk då leva ihop? Då måste det ju vara en perfect match redan från början? Finns det verkligen sådana, på riktigt?

Ett svar to “Förändras”

  1. anna 23 november 2011 den 15:21 #

    Jag tror nog att man kan förändra sitt agerande, och särskilt sitt agerande gentemot/i förhållande till någon annan. Grundpersonligheten och de liksom inbyggda reaktionerna och mönstren är nog dock väldigt väldigt svåra att ändra, så nja, man kanske inte kan vara allt för olika från början. Men vad innebär perfect match egentligen? Måste man gilla/älska allt som en person gör/står för för att kunna leva ihop med den? Det måste ju bero på vad det är hos den personen som man önskar förändra. Kan man förhålla sig till det, ”stå ut med det” – dvs, förändra sig själv, blir det ju, så kan det ju funka ändå. Äh. Fattar itne själv vad jag säger nästan. Hihi

Kommentera

