Den jäveln kommer ju oavsett

20 Dec

Får jag bara en knäckemacka med julskinka och massor av stark senap, ett glas julmust till det och sedan en kopp kaffe och mammas fruktkaka. Då kan jag skita i resten.

Mammas fruktkaka. Det blir ingen jul utan den. Varför jag nu ens skulle vilja ha en jul, men den jäveln kommer ju oavsett om jag tar emot den eller inte. Men när jag pratar med mamma någon vecka innan och berättar hur vi tänkt med logistiken och fördelning av mamma-/pappatid så säger hon uppgivet ”jag har inte förberett någonting inför jul, bara så ni vet”.

Det känns inte som att det är läge att fråga om fruktkakan. Men fruktkakan då? Det låter inte som hon är på humör för övertalning och förväntningar. Inte kan jag baka den själv heller för jag vet inte hur man gör.

Men så smsar jag henne ändå.

”Jag kommer till dig den 23:e, tror det blir mysigt! Kan du inte lära mig hur man bakar sån där fruktkaka då? Kram!”

Jag är lite rädd att hon ska svara något deppigt. Att jag ska åka dit den 23:e och att ångesten ska ligga som en kall och blöt filt över ett hus där vår familj aldrig kommer att fira jul igen. Men så svarar hon:

”Åh vad mysigt och vad glad jag blir :) Vi bakar en fruktkaka tillsammans <3”

Ett svar to “Den jäveln kommer ju oavsett”

  1. Annika i Colombia 20 december 2011 den 12:29 #

    Vad fint, ändå.

Kommentera

