Ny människa

4 Jan

Nu är jag i en ny situation. Samma yttre sammanhang, samma slags miljöer. Ny människa.

När de yttre sammanhangen och miljöerna blir för lika dyker det där orosbettet upp. Här har jag varit förut. Hit har jag gått fast jag egentligen inte ville. Här har jag stått med en biljardkö i handen och hatat varje sekund av varje klunk. Här har jag räknat glas. Här har jag inte sagt att jag vill gå hem. Här har jag hållit käften för att den sköra linan vi balanserar på inte ska gå av. Här har jag försökt kontrollera allt.

Men i den nya situationen säger jag nej. Nej, jag vill inte spela biljard. ”Jag ska komma förbi det en dag, men inte nu”. Den nya människan ifrågasätter inte då. Han föreslår något annat istället. Och det blir precis som jag vill, trots samma yttre sammanhang och miljöer. Vi tar ett glas eller två, skrattar, betalar och går hem. Precis som jag förut ville men aldrig fick.

Lämna en kommentar